Delicious but vicous

 
Jullie weten denk ik wel dat ik van eten hou. Ik persoonlijk vind gezond eten gewoon heel moeilijk vol te houden (vooral omdat ik niet echt van de meeste groentes hou, wel van fruit overigens) en ermee door te gaan. Natuurlijk eet ik wel elke dag fruit en hou ik me aan de schijf van 5, maar ik eet bijvoorbeeld nooit andere groentes dan mais, worteltjes, bietjes, of paprika. Ik heb trouwens wel iets nieuws ontdekt wat ik echt lekker vind: zeekraal. Het is een soort plant en zeekraal is in reepjes/plakjes verkrijgbaar bij de supermarkt. Ik vind het heel lekker zout smaken en toch fris. Het is een aanrader, probeer het een keertje met pasta!

Maar goed, jullie kennen denk ik allemaal wel het gevoel van: wat moet ik nu weer eten, ik heb zin in iets lekkers of ik heb een rotdag, ik verdien iets lekkers. Allemaal redenen om onszelf vol te proppen met lekkere dingen die eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn. Natuurlijk is het ook niet goed om die dingen gewoon NIET meer te eten. Je moet eigenlijk gewoon alles eten. Dus ook de dingen die we vaker kiezen boven het gezondere eten. Wat ik wel vind (daar hadden we het op school laatst over) dat ongezonde dingen altijd goedkoop zijn (denk aan een snack uit de muur, een hamburger bij de McDonalds of een softijsje) en gezondere dingen gewoon heel duur. Nu zijn wij allemaal studenten (toch?) en die hebben nou eenmaal niet zoveel geld. Het zou een stuk schelen als gezonde dingen iets goedkoper werden en de ongezonde dingen misschien iets duurder. Maar niet te duur natuurlijk!

Mijn eigenlijk-niet-zo'n-geweldig-gezonde favorietjes:


1 Noodles
Ik ben dol op noodles. En dan bedoel ik echt die pakjes en bakjes noodles, je hebt natuurlijk ook noodles als gezonde versie met groenten en garnalen erdoor, wat ook lekker kan zijn. Ik eet de instant noodles dus weleens als lunch, maar meestal ook als ik klaar ben met sporten, dan heb ik op een of andere manier echt zin in noodles. Het is makkelijk, lekker en snel klaar. Maar er zit heel veel zout in en het zit vol koolhydraten. Ook zitten er eigenlijk gewoon bijna geen vitamines in. Natuurlijk heb je koolhydraten en zout ook gewoon nodig, maar ik ben dus al gestopt met elke dag een kom te eten. Als je het 1 of 2 keer in de week eet (zoals ik nu doe) is het geen ramp.

Mijn gezonde vervanger: Rijst. Ik heb dus ooit gehoord dat rijst een stukje gezonder is dan noodles, op het gebied van koolhydraten. Je hebt tegenwoordig ook magnetronrijst. 1 minuutje in de magnetron en klaar!

2 Wit brood
We gingen gisteren barbecueën, vandaar dat deze erbij staat. Ik ben echt fan van stokbrood met kruidenboter. Of hummus. Of bruschetta. Of pesto. Maar wit brood is dus eigenlijk veel slechter dan bruin brood. In bruin brood zitten veel meer vezels. Wit brood is ook niet echt ongezond, maar natuurlijk wel slechter dan bruin brood. Er zit minder ijzer in en het kan de stoelgang een beetje blokkeren.

Mijn gezonde vervanger: Bruin brood of crackers. Ik eet de laatste tijd heel veel crackers als ontbijt. Je hebt zo veel verschillende soorten crackers, er zit altijd wel iets bij voor jou!

3 Fastfood
Ja en dan bedoel ik Mcdonnalds, KFC, Burger King.. Gewoon hamburgers, frietjes, hotwings, pizza, frituursnacks (kroketten, frikandellen, bamiballen etc.) en noem het maar op. Eigenlijk toch wel de lekkere dingen die we kennen. Vooral bij de Mcdonnalds is bewezen dat mensen die elke dag daar eten op een gegeven moment dicht slippende aderen krijgen, hartklachten, geen energie meer hebben, zich heel down voelen.. Dat willen we natuurlijk niet! Daarom ga ik de laatste tijden nog maar 1x per week naar een fastfood tent, gewoon om het mezelf ook niet compleet te ontnemen.

Mijn gezonde vervanger: Andere ketens zoals sushitentjes, pastatentjes of broodjeszaken. Zijn soms misschien wel iets duurder, maar dan heb je ook wat!

4 Frisdranken
Ik moet toegeven dat ik stiekem toch vaak wel van die ongezonde suikers uit frisdranken binnenkrijg. Wij hebben dan vaak in plaats van Fanta, Sisi in huis. Dat bevat minder suikers. Dan hebben we eigenlijk altijd Roosvicee in huis, dat drink ik dan vaak bij het ontbijt of als ik gewoon echt geen zin heb in frisdrank. Maar.. ik ben wel een Ice-tea verslaafde. En alhoewel dat wel ietsje gezonder is dan Cola is het nog steeds niet helemaal super gezond. In frisdrank zitten dus veel suikers die je tanden en je aderen kunnen aantasten. Hier kun je op z'n tijd ook suikerziekte door krijgen. Dus: niet teveel Fanta, Cola, Cassis, Sprite etc.

Mijn gezonde vervanger: Groene thee of Crystal Clear. Ik vind niet alle groene theeën lekker, dus soms pak ik gewoon een Crystal Clear. Minder dan 1 calorie!

5 Chips
Lekker zo'n avondje bankhangen met een filmpje erbij. Zo rond een uur of 9 begin je dan zin te krijgen in wat lekkers. En waar denk je dan het eerste aan? Chips! In chips zit echt super veel zout, dat is heel slecht voor je hart. Je hebt natuurlijk ook van die chips waar bijna geen zout en smaak in zit, maar daar moet je van houden. Die van Lays uit de oven zijn trouwens wel lekker en bevatten ook minder zout dan bijvoorbeeld Hamka's, Pringles of Nibbits.

Mijn gezonde vervanger: Japanse nootjes! Ik ben zo hard verslaafd een Japanse nootjes. Het is een stuk gezonder dan chips en ook nog eens super lekker. Je kunt ook gewone nootjes nemen zoals walnoten, cashewnoten of pistachenoten.

6 Zoetigheden
Ijs, milkshakes, chocolade, koekjes, snoepjes, gebakjes.. Noem het maar op. Allemaal dingen waar veel te veel suiker in zit. Heb je dat nooit dat je na de feestdagen gewoon spontaan op crashdieet zou willen omdat je jezelf zo volgepropt voelt na al die lekkere dingetjes? Je kent het wel, je wordt er dik van, krijgt er zelfs in sommige gevallen huidproblemen van en het is vaak ook slecht voor je bloedsuiker (je kunt er dus suikerziekte van krijgen). Dus dames: een half bakje Ben & Jerry's is al genoeg!

Mijn gezonde vervanger: Frozen yoghurt of pure chocolade. Niet iedereen houdt ervan maar pure chocolade is echt super gezond. En frozen yoghurt trouwens ook!

Gezonde dingen waar ik wél voor wakker gemaakt wil worden:

Vis
Kip

Pasta
Fruitsalade

Thee

Eieren

Kaas (ook niet teveel eten trouwens, in kaas zit ook heel veel zout!)

Kortom: We moeten gevarieerd eten, a little bit of everything!

Oh, als jullie nog tips hebben voor lekkere gezonde dingetjes laat het dan achter bij de reacties!



14 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! ik volg je nu! leuke blog! Zou leuk zijn als je me terug zou volgen!

    liefs marije

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aaah, ik hou van noodles! leuk artikel - origineel:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh I've been trying to delete most carbs from my eating habits, but it is SO hard! I love bread :-/

    I'd like to invite you to my Firmoo giveaway where you can win lovely glasses or sunglasses. Come and take a look if you like:

    http://badtastetoasttoast.blogspot.de/2013/08/firmoo-classic-series-giveaway.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omg I know right.. Pasta, bread, noodles.. It's too delicious :(

      I will join your give-away, thank you!

      Verwijderen
  4. Wauw, echt een goed artikel! Ik herken mezelf heel erg in je verhaal. De laatste weken ben ik ook wat gezonder gaan eten, en ik heb gemerkt dat havermout erg gezond is en lekker. Zeker een aanrader! Ik volg je nu xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aawh dankje wel! Leuk om te horen haha, en of course dat ik niet de enige ben. Jaa ik eet ook weleens cruesli. Scheelt wel wat ja.

      Leuk dat je me volgt! Ik volg je terug.

      x

      Verwijderen

Thanks voor je berichtje!♥ Als je na het kijken van mijn blog besloten hebt dat jij mijn nieuwe volger bent, laat het me even weten, dan kan ik je misschien wel terug volgen! xoxo